Når en ny lille familie er ved at blive skabt, er det tid til at fejre den nyfødte med et baby shower. Det kan dog være svært at vide, hvordan man laver det perfekte baby shower – især hvis man ikke har arrangeret et før. Derfor har vi her på siden samlet en masse gode tips til, hvordan du laver et fantastisk baby shower!
Hvad er en Baby Shower?
En Baby Shower er et selskab, der afholdes for at hylde den kommende mor og det kommende barn. Baby Shower’en finder typisk sted 4-6 uger før terminen, så den kommende mor har tid til at forberede sig på sin nye rolle.
Baby Shower’en er især udbredt i USA, men er de senere år blevet mere og mere populært i Danmark.
Baby Shower’en er typisk et selskab for kvinder, men der er ingen regler for, hvem der må deltage. Det er dog ofte kun de nærmeste venner og familie, der bliver inviteret. Baby Shower’en kan enten være en overraskelse for den kommende mor eller et ønske fra hende selv.
Tag udgangspunkt i mor
For det første er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i, hvilken type baby shower, den kommende mor ønsker.
Vil hun have en traditionel Baby Shower med spil og forkælelse, eller foretrækker hun måske en mere afslappet Baby Shower, hvor I fokuserer på at hygge jer og snakke sammen? Uanset hvilken type baby shower du vælger, er det vigtigt, at den kommende mor føler sig godt tilpas og ikke føler sig overvældet. Husk at tage udgangspunkt i hendes behov fremfor traditioner eller gæsternes forventninger.
Planlæg
For det andet er det en god idé at lave en plan for, hvordan baby showeret skal foregå. Skriv ned, hvilke aktiviteter I vil lave, og sørg for at have nogle back-up idéer, hvis der opstår problemer undervejs. Det er også en god idé at lave en køreplan for dagen eller aftenen, så I ved præcis, hvornår de forskellige aktiviteter skal foregå. På den måde kan I undgå, at gæsterne keder sig, og at baby showeret bliver for rodet og kaotisk.
Tilmeld dig Baby Shower som gæst eller vært
Det er en god idé at tilmelde sig baby showeret, enten som gæst eller vært. På den måde kan man sikre sig, at der bliver plads til alle de gæster, man ønsker at inviteres, og at alle de nødvendige forberedelser bliver gjort. Det er især vigtigt, hvis man ønsker at lave en Baby Shower med masser af aktiviteter og spil, da det kan være svært at få plads til alle gæsterne i en lille lejlighed eller hus.
Sørg for god mad og drikke
Det er selvfølgelig ikke en Baby Shower uden god mad og drikke. Sørg derfor for at have nogle lækre snacks og drikkevarer klar, så gæsterne kan nyde et velfortjent måltid eller en forfriskende drink imellem de forskellige aktiviteter.
Du kan enten lave maden selv eller bestille den hjem fra et cateringfirma.
Få gode gaver til baby showeret
Selvom det ikke er det vigtigste ved en Baby Shower, så er det alligevel rart at få nogle gode gaver til den kommende mor. Sørg derfor for at have en liste over ønskede gaver klar, så gæsterne ved, hvad de skal købe.
Hvis du ikke ønsker at have en liste med ønskede gaver, kan du altid lave et “gætteleg”, hvor gæsterne skal gætte, hvad den kommende mor ønsker sig. På den måde kan alle være med, og det bliver sjovere for gæsterne.
Skab en minde-bog
Denne dag vil den kommende mor aldrig glemme, så sørg for at forevige dagen med fotos. Print efterfølgende billederne og skab en bog til familien, som de kan se tilbage på sammen.
Det er i den forbindelse vigtigt at huske, at fotos skal tages med det rigtig udstyr, så billederne er af god kvalitet. Derudover er det vigtigt at printe dem på kvalitetspapir og med god blæk. Få inspiration til dette på Tonerland.dk
Husk at holde den dårlige kemi ude af selskabet
Graviditeter og nyfødte er ekstra sensitive overfor kemisk støj, så husk at have dette in mente, når I laver jeres Baby Shower.
Sørg for at lade være med at bruge parfume eller andre kemiske produkter i nærheden af den kommende mor og barnet. Hvis I ønsker at bruge pynt til Baby Shower, så hold jer til naturlige materialer som papir og træ.
Se mere om hvordan i kan holde festen fri fra usund kemi på Holist.
Rigtig god fornøjelse med at lave Baby Shower!